6.12.2015

Joulukalenteri luukku 6 - 98 facts about me!


Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille ja ennen kaikkea Suomelle! Tänään ainakin Helsingissä voi hyvällä omatunnolla istua kotona sillä ulkona on kauhea myrsky! Monien aikatauluun mahtuu tänään muun muassa Tuntematon sotilas ja Linnan juhlat. Itse vietän itsenäisyyspäivää Jonaksen ja Jeminan kanssa. Naudan paahtopaisti on ollut eilisestä asti marinaadissa ja parin tunnin päästä laitan sen uuniin :) Mites päivän joulukalenterin luukun kanssa? Koska Suomi täyttää tänään 98 vuotta, päätin jakaa teille 98 faktaa itsestäni. Tähän menikin aikaa :D

Trevlig självständighetsdag åt er alla och speciellt åt Finland! Idag kan iaf alla som bor i Helsingfors lata sig inomhus med gott samvete på grund av stormen ute! Många har säkert planerat att kolla på Okänd soldat och Linnan juhlat. Själv firar jag självständighetsdagen med Jonas och Jemina. Rostbiffen har varit i marinad sedan igår och om några timmar skall jag slänga den i ugnen :) Hur var det då med dagens lucka? Eftersom Finland fyller idag 98 år, bestämde jag mig för att berätta 98 faktan om mig själv. Detta tog tid :D



1. Kävin pari vuotta sitten Salkkareiden koekuvauksissa, tosin pelkkien roolittajien kanssa! Ei ollut yhtä kuumottava tilanne kuten JANNELLA :D Peukutukset Jannelle rohkeasta vedosta! / Var för några år sedan på Salaut elämät casting men som tur kollade endast de personerna på som väljer personer till rollerna på mitt upptränande! Hade inte så krävande situation som JANNE :D Tummen upp för Janne för hans insats!

2. Juon aina kevytmaitoa, en tykkää rasvattoman maidon mausta. Maistuu vesimaidolta :D / Dricker alltid lättmjölk, gillar inte fettfria mjölkens smak. Smakar som vatten och mjölk blandats :D

3. Olen todellakin aamutorkku ja iltavirkku! En mene lähes koskaan ennen kahtatoista nukkumaan / Är verkligen en sömntuta på morgonen och pigg på kvällen! Går typ aldrig och lägger mig innan tolv.

4. Katson Frendien kaikki tuotantokaudet alusta loppuun vähintään pari kertaa vuodessa! En koskaan kyllästy niiden juttuihin  / Kollar minst ett par gånger om året på Friends alla säsonger från början till slut! Tröttnar aldrig på deras skämt 

5. En ole koskaan värjännyt hiuksia. Viimeksi päässäni oli pesussa lähtevä punainen raita kun olin 7 tai 8 ja fanitimme Spice Girls bändiä :) / Har aldrig färgat mitt hår. Har senast haft en röd rand i håret som försvann med tvätten när jag var 7 eller 8 år då jag avgudade Spice Girls :)  

6. Mun vanhimmat ystävät ovat edelleen mun parhaat ystävät! Jeminan ja Mian olen tuntenut syntymästä saakka ja olemme hyvin läheisiä  Mia asuu Kokkolassa mutta Jemina asuu täällä Helsingissä :) Ilman näitä kahta en olisi minä! Kun tv-sarjoissa ja elokuvissa puhutaan parhaista ystävistä, mulla on 2 kappaletta ihka oikeaa! / Mina äldsta vänner är fortfarande mina bästa vänner! Har känt Jemina och Mia sedan jag föddes och vi är fortfarande så tighta. Mia bor i Karleby men Jemina bor här i Helsingfors :) Utan dessa två vore jag inte jag! När ni ser bästa vänner på tv eller i filmer så är jag lyckligt lottad och har dessa i verkligheten!

7. En ole koskaan matkustanut Euroopan ulkopuolelle. New York on kauan ollut listalla :) / Har aldrig rest utanför Europa. New York har länge varit på min lista :) 

8. Rakastan sipsejä / Älskar chips

9. Muumit ovat edelleen ihan parhaita! Katson aina silloin tällöin muumeja koska se piristää ja tuo kaikki lapsuuden muistot mieleen :) / Mumin är fortfarande helt bäst! Kollar alltid nu och då på mumin för avsnitten piggar upp och påminner om alla barndomsminnen :)

10. Mulla on yli 100 000 seuraajaa WEHEARTIT sivustolla  Yhtenä päivänä seuraajia alkoi tulvia ja luulin tämän olevan joku vitsi. Weheartit Suomi kuitenkin otti yhteyttä ja kertoi että sivustoani suositellaan aina uusille jäsenille! Olen edelleen ihan sanaton :) / Har över 100 000 följare på WEHEARTIT  Började en dag få massor med följare och trodde att detta var någo scam. Weheartit Finland kontaktade mig och sade att de rekommenderar min sida åt alla nya medlemmar! Är fortfarande helt stum :)


(Pics borrowed here: 1 // 2 // 3 // 4 // )


11. Sushi kuuluu inhokkeihin! Oon yrittänyt syödä mutta mikään siinä ei maistu. Tästä saan aina kuulla kunniani mutta pärjään hyvin ilman sushia :D / Sushi är på min "äckligt" lista! Har försökt äta men inget med sushi är bra. Får alltid höra om detta men jag klarar mig bra utan :D

12. Mulla on supernäkö ja superkuulo / Har supersyn och superhörsel

13. Sain oman kännykän kun olin 13 vuotta / Fick min första mobiltelefon när jag var 13

14. Tänä vuonna pääsin vihdoin kokeilemaan salmiakkijoulukalenteria  Detta år fick jag äntligen testa salmiakkalendern  

15. Oon allerginen kissoille ja koirille :( Iroonista tässä on se että olen niin eläinrakas enkä voi hankkia omaa lemmikkiä. / Är allergisk mot katter och hundar :( Ironiskt med detta är att jag är en djurälskare och kan inte skaffa mitt eget husdjur. 

16. Rakastan ruoanlaittoa! Testaan mielelläni uusia juttuja ja kokkaan usein kavereille :) / Älskar att laga mat! Testar gärna nya recept och lagar mat ofta åt mina kompisar :)

17. Luulin kauan että Onni on naisen nimi :D / Trodde länge att Onni är ett kvinnonamn :D

18. Mulla on vieläkin käytössä Jeminalta saatu Toy Story viivotin. Sain sen kun olin 8! / Använder fortfarande min Toy story linjal som jag fick av Jemina när jag var 8! 

19. Pelkään pimeää varsinkin kun olen yksin / Är rädd för mörker speciellt när jag är ensam


20. Olen ollut Lady Gagan keikalla kolme kertaa ja odotan että pääsen uudestaan :) / Har varit på Lady Gagas koncert  tre gånger och väntar att få se henne igen :)



(Pics borrowed here: 1 // 2 // 3 // 4 // )



21. Onnennumeroni on 9 / Mitt lyckonummer är 9

22. Tanssin lähes päivittäin ja rakennan treenin tanssin ympärille :) / Dansar nästan varje dag och bygger träningen runt dansen :)

23. Veden maku Helsingissä ei ole ollenkaan hyvää. Jotta pystyn juomaan sitä, sen pitää olla jääkaappikylmää! / Vattnets smak här i Helsingfors är inte alls gott. För att jag skall kunna dricka det, måste vattnet vara kylskåpskallt!

24. Jos mun pitää valita suklaan ja salmiakin väliltä, valitsen aina salmiakin / Om jag måste välja mellan choklad och salmiak så väljer jag alltid salmiak

25. Pienenä lempikukkani oli alppitähti. En välttämättä edes tiennyt minkä näköinen se on mutta kuulin sen sanan varmaan muumeissa ja halusin olla erilainen. Kaikki vastasivat aina ruusu! :D / När jag var liten var min favoritblomma Edelweiss. Visste typ inte hur blomman såg ut men hörde ordet väl nångång i mumin så ville jag vara annorlunda. Alla svarade ju ros :D

26. TÄMÄ postaus saa mut vieläkin hymyilemään! Onneksi Saralla on aina mielikuvitusta postausten tekemiseen  Niin ja tais siellä olla yks mun möläytyksistä mukana :D  / DETTA inlägg får mig fortfarande att le! Som tur har Sara alltid bra idéer till sina inlägg  Jo något med mig fanns ju väl med också :D

27. Mun toinen nimi on Kristina / Mitt andra namn är Kristina

28. En voi sietää kun ootan bussia ja oon siinä ekana jonossa heiluttamassa kättä bussille ja sitten tiettyjen on pakko vielä heilua siellä mun takana vaikka näkee että nostin käden pystyyn :D Joo small problems tiedetään! / Kan inte tåla när jag står på busshållplatsen och står längst fram i kön och viftar med handen åt bussen och då måste människorna bakom mig upprepa vad jag gjort fast dom precis såg att jag redan fick bussen att reagera :D Small problems, jag vet!

29. Aina kun tulen kotiin, mun on pakko vaihtaa heti lökäreihin ja laittaa hiukset ponnarille tai jotenki kiinni. Sen jälkeen voi rentoutua :) / Alltid när jag kommer hem så måste jag omedelbart byta om till mjukisbyxor och laga håret fast. Därefter kan jag koppla av :)

30. Mun vasenta peukaloa koristaa edelleen luokkasormus jonka sain kun olin 12 v. Meillä piti sormukseen mukaan olla luokkakokous 20.2.2012 mutta eipä ollut. Ehkä uusi yritys muutaman vuoden päästä :D / Har fortfarande min klassring på min vänstra tumme. Fick ringen när jag var 12 år. Vi skulle enligt ringen ha klassträff 20.2.2012 men det hände aldrig. Kanske vi får försöka igen om några år :D



(Pics borrowed here: 1 // 2 // 3 // 4 // )


31. Kaadan aina maidon mukiin ennen kahvia. Sillä tekniikalla maito sekoittuu kahviin tasaisesti eikä tarvitse lusikkaa :) / Häller alltid mjölken i muggen före kaffet. Med denna teknik blandas mjölken i kaffet utan att behöva en sked :)

32. Oon jäänyt aivan koukkuun Keeping up with the Kardashians sarjaan! / Har blivit helt fast i tv-programmet Keeping up with the Kardashians!

33. Lempi hajuveteni on Emporio Armani Diamonds  / Min favorit parfym är Emporio Armani Diamonds 

34. Kirjaan kaikki tärkeät jutut klassiseen taskukalenteriin. En käytä koskaan tietokonetta tai puhelinta siihen tarkoitukseen. Muistan asiat paremmin kun ovat paperilla / Skriver upp allt viktigt i den klassiska kalendern. Använder aldrig datorn eller telefonen till sånt. Kommeri ihåg bättre allt som står på papper. 

35. Yläasteella ranskankielen kursseilla meille kaikille annettiin ranskalaiset nimet. Omani oli Aurelié :) / I högstadiet studerade jag franska och vi alla fick franska namn. Mitt namn var Aurelié :)

36. Käytän aina kahta ripsiväriä parhaan lopputuloksen saamiseksi. Lisäksi lämmitän ripsientaivuttimet hiustenkuivaajalla jotta saan ripsistä kaarevat. / Använder alltid två mascaran för att få ett bra resultat. Dessutom värmer jag mina fransböjare för att få finare fransar.

37. En voi sietää energiajuomia! Maku on aivan hirvittävä. / Kan inte tåla energidrycker! Smaken är hemsk.

38. Mulla on siniharmaat silmät / Jag har gråblåa ögon

39. Olen aina toivonut parempaa käsialaa mutta minkäs teet. Harakanjaloilta näyttävät joka ikinen kerta :D / Har alltid önskat att jag hade bättre handstil men kan inte hjälpas. Ser alltid ut som kråkfötter :D

40. Minulla ja Jeminalla on YOUTUBE kanava. Ensimmäisen sarjan nimi on Welcome to Finland :) / Jag och Jemina har en YOUTUBE kanal. Första serien vi börjat filma heter Welcome to Finland :)  



(Pics borrowed here: 1 // 2 // 3 // 4 // )


41. Rakastan hiihtämistä! Tosi hyvä treenimuoto, tosin saa nähdä miten tänä vuonna käy kun lunta ei näy / Älskar att skida! Jätte bra träningsform. Får se om vi får någon snö i år.

42.Te jotka ootte syntyneet 80 tai 90-luvulla, muistatte varmaan miltä Barbiet näytti. Mua harmittaa etteivät nykyajan lapset saa enää leikkiä samoilla, vaan nykyään niillä on jäätävän kokoiset päät :D / Ni som är födda på 80 eller 90-talet, ni kommer säkert ihåg hur Barbies såg ut. Tycker det är jätte synd att dagens barn inte får leka med dom utan Barbie dockorna har nuförtiden mega stora huvuden :D

43. Kaikki appelsiinin ja sitruksen makuiset karkit ovat mulle big no no! Ja mun säkällä jossain sekakarkkipussissa on eniten niitä oransseja karkkeja, hyi! / Allt godis med apelsin eller sitrussmak är inte min grej! Alltid när jag köper en blandgodispåse, så får jag mest orange godis, usch!

44. Mulla on melkeen aina kylmät jalat. Oon varmaan perinyt tämän iskältä. / Har typ alltid kalla fötter. Har säkert fått denna egenskap av pappa.

45.En ole pitkään aikaan lukenut kirjaa. Sitten kun pääsen sille tuulelle, odotan sitä hetkeä kun saan jatkaa kirjan lukemista. Hmm ehkä nyt on sen aika :) / Har inte läst nån bok på länge. När jag väl börjar läsa en, så väntar jag alltid ivrigt att få fortsätta läsa. Hmm kanske det är dags igen :)

46.Mun mielestä yksi hauskimmista henkilöistä Youtubessa on TÄMÄ! Katsokaa videot kuten How to sing like your favorite artists, 12 worst ways to brake up with someone ja Lazy halloween costume ideas / Enligt mig är en av roligaste personerna på Youtube DENHÄR! Kolla videon som How to sing like your favorite artists, 12 worst ways to brake up with someone och Lazy halloween costume ideas.

47.Juon kahvia myös myöhään illalla. Tämä ei kuitenkaan vaikuta nukkumiseeni sillä olen pirteä iltaisin myös ilman kahvia :) / Dricker kaffe även sent på kvällarna. Detta påverkar inte min sömn för jag är pigg på kvällarna även utan kaffe :)

48.En osaa syödä syömäpuikoilla, vois varmaan opetella? / Kan inte använda kinapinnar, borde kanske lära mig?

49.Sanon aina hei bussikuskille vaikka en saa aina vastakaikua. Sehän kuuluu asiaan!! / Säger alltid hej åt busschauffören även om jag inte får någon hälsning tillbaka. Det hör till!!

50.Katson edelleen Salkkareita. Aika monta jaksoa ollaan koluttu kun vuodesta -99 tuota sarjaa seurannut :D Tässä reaktio SALKKARIT KADULLA / Kollar fortfarande på Salatut elämät. Ganska många avsnitt har jag ju hunnit kolla på sedan -99 när serien började :D Här är en reaktion på SALKKARIT GATAN.




(Pics borrowed here: 1 // 2 // 3 // 4 // )


51.Mun ja siskon vanha Super Nintendo, vuosimallia -1994 toimii edelleen! Mulla on se täällä Helsingissä, aika retro meininki :D / Min och syrrans gamla Super Nintendo från 1994 funkar fortfarande! Har den här i Helsingfors, lite retro känsla :D

52.En oo edelleenkään Facebookissa. Oon joskus ylläpitänyt töiden puolesta niiden sivuja mutta omia ei ole. / Är fortfarande inte på Facebook. Har nångång uppdaterat sidorna åt mitt före detta jobb men har aldrig haft egna sidor.

53.Olen niin kiitollinen että omistan vaatteiden höyrystimen! Nopea ja kätevä vekotin, suosittelen :) / Är så glad att jag äger en kläd steamer! Snabb och behändig, rekommenderar :)

54.Mulla menee aina pinnit ja pompulat hukkaan. Miten niin monella on sama ongelma :D /Tappar alltid bort hårsnoddar och sånt. Hur har så många samma problem :D

55.Olen kenkäfriikki! Omistan varmaan lähes 100 paria. / Är en shoefreak! Äger säkert typ 100 par.

56.Olin vasta parikymppinen kun opin syömään oliiveja :D / Var typ tjugo när jag äntligen lärde mig äta oliver :D

57.Minun pelastus on usein ollut MEMBERS.COM / Min räddning har ofta varit MEMBERS.COM

58.Shortsit jotka olen ostanut ala-asteella, mahtuu vieläkin mulle :D / Ett par shorts som jag köpt i lågstadiet, går fortfarande på mig :D

59.Mulla on 36 kokoinen jalka / Mitt skonummer är 36

60.Haluaisin uida Delfiinien kanssa  / Skulle vilja simma med delfiner  

(Pics borrowed here: 1 // 2 // 3 // 4 // )


61. Pelkään ukkosta tosi paljon! / Är jätte rädd för åska!

62. Nukun vatsallani ihan oudossa asennossa / Sover på magen i jätte konstig ställning

63.Kun puhun itsekseni, puhun usein eri kielillä ja selostan tekemisiäni :D / När jag talar för mig själv, använder jag ofta olika språk och berättar vad jag gör :D

64. Makaroonilaatikko uunissa ei mun mielestä oo mitenkään hyvää. Miksi siihen pitää tunkea kananmunaa ja maitoa? / Makaronilåda i ugnen är inte så gott. Varför skall man slänga dit ägg och mjölk? 

65. Oon aina ollut tosi huono matikassa. Päässä laskeminen tosin onnistuu hyvin, siis kun puhutaan ihan joistain perus prosenttijutuista yms. / Har alltid varit helt kass på matematik. Huvudräkning är ändå något jag kan, alltså när vi snackar om procent mm. 

66. Rakastan olutta, siideriä en! / Älskar öl men inte sider

67. Oon taas jostain kumman syystä hurahtanut katsomaan Kauniita ja Rohkeita, why??!! Muistan että pienenä katoin sitä mutta nyt taas 5 päivää viikossa / Har igen av någon konstig anledning börjat kolla på Bold and the beautiful, why??!! Kollade på det när jag var liten men nu gör jag det igen, 5 dagar i veckan

68. Korianteria tungetaan nykyisin joka ruokaan vaikka maistuukin saippualta / Koriander används nuförtiden i varje maträtt även om det smakar som tvål

69.Jos saisin valita kenen vaatekaappia saisin käyttää, se olisi kyllä ANGELICA! / Om jag fick välja vems klädskåp jag fick använda skulle det nog vara ANGELICA!

70.Olen taitava maustamaan ruokia ja tekemään kastikkeita / Är bra på att krydda mat och göra såser


(Pics borrowed here: 1 // 2 // 3 // 4 // )


71. Kun pesen hiukseni, laitan hoitoaineen kuiviin hiuksiin ja annan vaikuttaa. / När jag tvättar mitt hår, använder jag balsam när mitt hår ännu är torrt och låter det inverka.

72.Mun mielestä South Park on erittäin hauska :) / Tycker att South Park är jätte rolig :)

73.Jostain syystä mun mielestä Iltasanomia on kivempi lukea kuin Iltalehteä, ehkä kyse on layoutista / Av någon anledning tycker jag mera om att läsa Iltasanomat än Iltalehti, kanske beror på layouten?

74.En ole koskaan käynyt manikyyrissä / Har aldrig varit på en manikyr

75.Rakastan soijamaitoa, sitä on lähes aina jääkapissa / Älskar soyamjölk, har nästan alltid en burk i kylskåpet 

76.Kerään muumimukeja! Joka vuosi saan muutaman lisää kokoelmaan :) / Jag samlar på muminmuggar! Får varje år några muggar till min kollektion :)

77.Leokuosi on mun juttu / Leomönster är min grej

78.Lempiväri on kautta aikojen ollut sininen! Kuitenkaan vaatteissa sitä väriä ei ihan joka päivä näy / Favoritfärgen har alltid varit blå! Dock använder jag inte blått varje dag 

79.Olen aina viettänyt joulun Suomessa mutta tänä vuonna lähetään etelään :) / Har alltid firat julen i Finland men i år åker vi utomlands :)

80.En ole koskaan nähnyt Star Wars elokuvia, en oo varmaan missannut mitään! / Har aldrig sett Star Wars filmerna, har knappast missat något!

 (Pics borrowed here: 1 // 2 // 3 // 4 // )


81.Mun mielestä sienet maistuu miltä sukkahiki haisee :D / Jag tycker att svampar smakar exakt som fotsvett luktar :D

82.Ihailen ihmisiä joilla on rutiineja esim jaksaa aina treenata säännöllisesti ja syödä terveellisesti. Näissä asioissa pitäisi parantaa! / Beundrar människor som har rutiner, t.ex. tränar regelbundet och äter hälsosamt.

83. Rasvaan vartaloani liian harvoin! Aina kun ottaa mustat farkut pois niin huomaa että oho iho taas vähän hilseilly, nyt skarppia :D / Jag smörjer in kropper helt för sällan! När jag klär av mig svarta jeansen märker jag att oj vad huden var torr, skärpning nu :D

84. Katson lempparielokuvat uudestaan ja uudestaan. Osaan jopa tiettyjen elokuvien replat ulkoa! / Kollar på favoritfilmer om och om igen. Kan till och med replikerna utantill!

85.En oo koskaan omistanut salikorttia sillä treenaan kotona / Har aldrig ägt ett gymkort för jag tränar hemma

86.Halusin pienenä tanssia balettia mutta päädyinkin harrastamaan tennistä 10 vuotta / Ville som liten dansa balett men det blev 10 år tennis istället

87. Naisnäyttelijät jotka osaavat homman: Cameron Diaz ja Jennifer Aniston / Kvinnoskådespelare som kan sin sak: Cameron Diaz och Jennifer Aniston 

88. Mun ja kavereiden radiokanavan nimi oli MTV-Ö (siis 90-luvulla) / På 90-talet hade jag och mina kompisar en radiokanal som hette MTV-Ö

89.En saanut tanssia vanhojen tansseja koska poikia oli liian vähän ja kaikki poikapuoliset kaverit halusivat tanssimisen sijaan juhlia / Fick inte dansa min gamlas dans då det fanns för få killar och mina killkompisar ville festa istället för att dansa

90.Suomalainen musiikki ei oo oikeen koskaan iskenyt muhun / Finsk musik har aldrig varit min grej

(Pics borrowed here:  // 1 // 2 // 3 // 4 // )


91.Titanic elokuva masentaa mua koska mua ahistaa ihmisten hukkuminen / Titanic filmen är väldigt deprimerande för jag får ångest av tanken att människorna drunknar

92.Kokiksen ja jäätelön sekoitus on hyvää / En blandis av coca-cola och glass är gott

93. Saamenkieltä olisi hauska oppia / Vore roligt att lära sig samiska 

94. Saan melko usein kuulla että näytän Lady Gagalta / Får ganska ofta höra att jag liknar  Lady Gaga

95.Jaffa auttaa aina kun on huono olo :) / Jaffa läsk hjälper alltid när man mår dåligt :)

96.Haluaisin oppia meikkaamaan paremmin! Meikkaan aina samalla tavalla ja on jo vähän tylsää näyttää samalta :D / Skulle vilja lära mig sminka bättre! Sminkar alltid på samma sätt och börjar ju vara lite tråkigt att se likadan ut :D

97.En koskaan pienenä kirjoittanut päiväkirjaa koska olin liian laiska! / Skrev aldrig dagbok när jag var liten för jag var så lat!

98.Mulla kesti 8 tuntia tehdä tätä postausta :D / Det tog 8 timmar att skriva inlägget :D


(Pics borrowed here: 1 // 2: Own picture // 3 // 4 // )


Toivottavasti jaksoitte katsoa nämä loppuun :)

Hoppas ni orkade läsa till slut :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

So you have finally found me, tell me what's up? :) Thanks for your comment!! Besos :)